جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 27671
    تاریخ انتشار : 5 خرداد 1392 9:17
    تعداد بازدید : 502

    رئیس سازمان سینمایی

    هنرمندان جهان ایران را بزرگترین سارق آثار هنری دنیا می شناسند

    شمقدری با اعلام این مطلب که این واقعیت تلخ وجود دارد که ما از نگاه خالقان آثار هنری در جهان یکی از بزرگترین سارقان هنری هستیم، گفت: آنها معتقد هستند که ایران آثار خلاقانه شان را به خصوص در حوزه نرم افزار بدون کسب اجازه مورد استفاده قرار می دهد. اما من در نشست تخصصی که در سازمان “وایپو” داشتم شرایط کاربران را در ایران توضیح دادم و یادآور شدم که یک دانشجوی ایرانی نمی تواند برای خرید یک نرم افزار مورد نیاز خود 20 دلار هزینه کند و به همین خاطر مجبور است به صورت قاچاق این محصولات مورد نیاز را خریداری کند.
    رئیس سازمان سینمایی کشور اعلام کرد بسیاری از هنرمندان جهان، ایران را به عنوان بزرگترین سارق آثار هنری در دنیا می‌دانند و ما باید با رعایت کپی‌رایت این دیدگاه را از بین ببریم.

    به گزارش رساله حقوق به نقل از  مهر، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور در همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط که صبح امروز چهارشنبه اول خرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد، با بیان این مطلب که صنعت سینمای ایران و بقای آن کم کم به وضعیت ساماندهی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط بستگی پیدا کرده است گفت: بخشی از بازگشت سرمایه‌ فیلم‌های سینمایی از طریق فرآیند قاچاق آسیب جدی دیده است. کسانی که سال‌ها سینما می‌رفتند این روزها منتظر می‌مانند تا نسخه ویدیویی فیلم مورد نظرشان به بازار بیاید و از آن استفاده کنند که این امر به اقتصاد سینما لطمه وارد می‌کند.

    وی توضیح داد: توسعه شبکه نمایش خانگی سبب شده است بسیاری از سودجویان وارد عرصه شده و دست به قاچاق فیلم‌های سینمایی بزنند. بر اساس آمار بدست آمده در ۲ سال پیش، ۷۰۰ میلیون لوح فشرده وارد بازار شده که بخش عمده این آمار در جریان قاچاق دست به دست شده است که نزدیک به ۳۵۰ میلیون اثر دارای مجوز انتشار بوده‌اند، اما توسط قاچاقچیان غیر قانونی وارد بازار شده اند.

    این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه ساماندهی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط مسئله‌ای بسیار جدی و جهانی است، ادامه داد: اگر هرچه سریعتر در کنار فرهنگسازی استفاده نکردن از آثار قاچاق، قوانین مربوط به آن تنظیم و در جامعه جاری نشود دیگر سرمایه گذاری در عرصه سینما انجام نخواهد شد، همانطور که طی سال های اخیر این اتفاق در سینمای ایران کمتر رخ داده است. البته در حال حاضر در سینمای ایران سرمایه‌گذاری برای ساخت فیلم صورت می گیرد، اما این سرمایه گذاری ها از طریق دولت است. دولت هم که نگران بازگشت سرمایه خود نبوده و مشکلی در این زمینه ندارد.

    بخش خصوصی امنیت سرمایه‌گذاری در سینما ندارد

    شمقدری گفت: بخش خصوصی هنگام سرمایه گذاری در سینما به بازگشت سرمایه خود فکر می کند و زمانی که نگران بازگشت سرمایه باشد، کمتر در تولید فیلم ورود پیدا می کند. این مسئله نیز علاوه بر سینما، گریبانگیر شبکه نمایش خانگی شده و این شبکه نسبت به سال های قبل از فروش کمتری در بازار برخوردار است.

    وی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از هنرمندان ما از حقوق خود مطلع نبوده و باید هرچه سریعتر این اطلاع رسانی صورت گیرد، به عنوان مثال در یک اثر سینمایی تعداد زیادی از هنرمندان با یکدیگر فعالیت می کنند با اجرای قانون حقوق مالکیت ادبی، هنری می توان به راحتی مشخص کرد که سهم هر هنرمند چقدر است. به عنوان مثال یکی از مسائل قابل توجه در عرصه حقوق مالکیت معنوی در خارج از کشور این است که به حساب یک هنرمند سال ها بعد از خلق یک اثر سینمایی پول واریز می شود که این مبالغ سهم فروش اثر به هر شبکه و یا رسانه است. اما در ایران حق و حقوق هنرمندان تاثیرگذار در یک اثر تنها به دستمزدها محدود می شود.

    تشکیل اداره حقوقی جدید در سازمان سینمایی

    رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه بحث حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: در سازمان سینمایی کشور نیز اداره کل جدیدی زیر نظر رئیس سازمان، طراحی شده که به حقوق مالکیت معنوی و کپی رایت می پردازد. البته این اداره کل هنوز فعالیت خود را از آغاز نکرده و به دنبال همکاری با بهترین کارشناسان حقوقی در این زمینه است.

    شمقدری با اعلام این مطلب که این واقعیت تلخ وجود دارد که ما از نگاه خالقان آثار هنری در جهان یکی از بزرگترین سارقان هنری هستیم، گفت: آنها معتقد هستند که ایران آثار خلاقانه شان را به خصوص در حوزه نرم‌افزار بدون کسب اجازه مورد استفاده قرار می دهد. اما من در نشست تخصصی که در سازمان “وایپو” داشتم شرایط کاربران را در ایران توضیح دادم و یادآور شدم که یک دانشجوی ایرانی نمی‌تواند برای خرید یک نرم‌افزار مورد نیاز خود ۲۰ دلار هزینه کند و به همین خاطر مجبور است به صورت قاچاق این محصولات مورد نیاز را خریداری کند.

    وی در پایان بیان کرد: اگر بتوانیم به کنوانسیون برن بپیوندیم به راحتی می توانیم  حقوق سینمای ایران را حفظ کنیم. ایران در عرصه فرهنگ و هنر و به خصوص در سینما بسیار شناخته شده است، اما ایران در زمینه حقوقی با مشکلاتی مواجه است که باید هرچه سریعتر این ضعف ها برطرف شود.

     

    به نقل از:

    www.rhoghough.ir


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
360573251
اکنون :
24